Tommy Lenberg

Tommy Lénberg är lärare i idrott och hälsa och ordförande i Svenska idrottslärarföreningen (östra) med över 20 års skolerfarenhet.

Debatt

Häng med i en lärares (hopplösa) dagbok

Idrottsläraren Tommy Lénberg skriver en fiktiv berättelse – som ändå visar på en reell vardag och dess utmaningar för en lärare i dagens svenska skola.

Vaknar upp 06:00. Känner mig risig, men om jag sjukskriver mig får mina kollegor extraarbete och vikarier följer sällan planering.

07:35 Kommer till min slitna arbetsplats som jag delar med andra kollegor. Förberedde dagen med att plocka fram den utrustning jag tänkt använda på morgonen, men möts av att hälften av materialet fattas då någon under gårdagen plockat på sig delar av det jag tänkt använda. Stressen börjar stiga, snabbt hitta ny materiel eller hitta på något annat?

Öppnar datorn, kollega är sjuk och det saknas vikarie för klassen med undran om jag kan ta dubbelklass? Argt mejl från förälder som kräver att deras barn skall få extra anpassning och att jag som lärare är skyldig att ge deras barn vad den önskar – om inte skall de anmäla skolan. En annan förälder är uppgiven då deras barn inte vill gå till skolan och vill att jag som lärare skall ringa varje morgon för att motivera eleven att gå upp och ta sig till skolan. Det vore ju bra om jag kunde visa lite film som eleven tycker om att titta på så den känner sig motiverad att gå till skolan. Föräldern bifogar även en lista på fem böcker som den anser jag bör läsa för att förstå barnets behov.

07:58 34 elever trycker på i korridoren för att komma in. Optimala antalet elever för inlärning är mellan 13–16, ändå pressar skolledning in över 30 elever i en klass. Är det inlärning eller inrättning som skall prioritera? Förväntas ha individuella planeringar och tillmötesgå varje enskild elevs behov i en klass med en stor variation av diagnoser, allergier, sociala problem, så kallade särbegåvade mm samt föräldrar som trycker på för att deras barn eller rättare sagt deras egna åsikter skall beaktas, annars tenderar det att mynna ut i en anmälan till Skolverket. Ska under lektion lära ut adekvat fakta men samtidigt vara fredsmäklare, psykolog, kurator, sjuksköterska, underhållare, polis, assistent mm. Jag vet ju knappt vad varje elev heter.

Det är varmt ute, fönstren går inte att öppna och ventilationen är inte anpassad till så många elever. En elev slänger ur sig en kränkande kommentar till en annan varpå denne kontrar med att slänga sin stol över bänken. De som sitter nära ser lite oroliga ut men är vana. En elev vill inte stanna kvar och reser sig och går ut ur klassrummet med en telefon framför ansiktet, klockan är nu 08:15

”Jag är redan inne på plan C”

11:00 Lunch samt tid att förbereda eftermiddagen då en kollega undrar om jag kan ta rastvakten så den hinner äta? Offrar tio minuter, får rätta proven senare. Presenteras för en ”skolgårdslärare”, trodde man var tvungen ha legitimation för att titulera sig lärare? Kastar snabbt i mig lunch och springer tillbaka för att finna att internet ligger nere. Snabbt tänka om och ändra planering, kan kopiera uppgifter varpå jag går in till kopieringsrummet för att finna maskinen med en lapp ”Trasig!” I rummet står en obehörig lärare som skolan anställt då det är billigare och ett sätt att spara in pengar. ”Läraren” undrar om jag har någon färdig lektion den kan ge eleverna då den inte vet vad den skall hitta på. Jag överlämnar min tänkta plan B och är redan inne på plan C.

12:03 Har inte varit på toaletten ännu, på vägen möts jag av en upprörd kollega. En av mina elever har slagit en annan och jag måste ta tag i detta omgående. Kommer bli sen till lektionen som börjar kvart över.

16:10 Fylla i frånvaro och svara på mejl, skriva pedagogisk utredning av elev. Kan jag delta i EHT-möte imorgon gällande elev X somvill byta namn till Q då den vill bli titulerad hen. Kontakt behöver tas med hemmet för att säkerställa att detta är okej?

Mejl från arg förälder där elev fått en stol kastad mot sig och vad tänker jag göra åt detta? Glömde visst ringa eleven som inte vill gå till skolan och påminna om att komma till skolan, så eleven dök ej upp, mitt fel. Har vi inte längre skolplikt? Ny elev börjar imorgon.

Mejl från Skolverket, mer som vi i skolan måste leva upp till och är skyldiga att leverera till kunderna, förlåt föräldrar, nej vårdnadshavare heter det nu. Mejl från förälder vars barn blivit slagen av elev i min klass, något om polisanmälan och inkompetenta lärare som inte har ordning i klassrummen. Mejl från specialpedagog som undrar om eleven F fungerar bättre nu? Har i stunden svårt att veta vilken elev vi pratar om? Kollar igenom skolkatalogen och hittar tre elever i klassen på F och gissar på vilken som menas.

”Hann inte rätta proven så jag får ta med dem hem”

Svar från biträdande rektor, förstelärartjänsten gick visst till en annan kollega, nyexaminerad. Förfrågan från arbetslagsledare om jag kan hoppa in och ta två lektioner imorgon för en annan kollega då den är ledig för att läsa in lärarutbildning och bli behörig. Får tydligen samma behörighet som jag med 15 poäng, trots att jag läst 100, men slipper studielån som jag fortfarande betalar av på. Skulle börjat som obehörig vikarie för att senare få betald utbildning på arbetstid, då hade jag sluppit sitta här idag med lån. Undrar om min obehöriga kollega har samma lön som jag? Den nyexaminerade som fick förstelärartjänsten fick ju samma ingångslön som jag har efter 20 år samt 5 000 kronor extra nu.

Hann inte rätta proven under lunchen så jag får ta med dem hem. Innan jag går för dagen tar jag fram morgondagens material och lägger den på mitt arbetsbord så den står redo inför imorgon och går hem, klockan är nu 16:50.

Träffar en förälder utanför skolan som vill passa på att diskutera stämningen i klassen. De tycker att det är för stökigt. Föräldern avslutar med att det snart är lov och att vi lärare har det ju så bra med all ledighet. Klockan är nu 17:15, kanske hinner jag laga mat innan jag sätter mig ner för att rätta proven?

Sammanfattat av Tommy Lénberg, leg. lärare idrott och hälsa, ordf. Svenska idrottslärarföreningen (östra) med över 20 års skolerfarenhet

  • Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Skolvärlden.
Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm