”Att vi som jobbar i skolan har en bra arbetsmiljö, möjligheter att utvecklas och en rimlig arbetsbörda är viktigare frågor än vem som äger skolan”, skriver 77 lärare och rektorer från IES, Kunskapsskolan och grund- och gymnasieskolor inom AcadeMedia.
Christopher Adermark, rektor Kunskapsskolan Nacka
Helen Ahlin, biträdande rektor Kunskapsskolan Tyresö
Elin Benson, rektor Kunskapsskolan Uppsala
Eva Borgström, rektor Kunskapsskolan Ystad
Jenny Bryggman, lärare Praktiska gymnasiet Luleå
Fredrik Carlsson, rektor Praktiska Gymnasiet Luleå
Camilla Cederstedt, specialpedagog Praktiska Gymnasiet Karlstad
Camilla Conradzon, rektor Kunskapsskolan Tyresö
Anne Dalberg, lärare Praktiska Gymnasiet Luleå
Fredrik Dahlström, gymnasielärare Hudikgymnasiet
Robert Dahlström, lärare Drottning Blankas Gymnasieskola Jönköping
Marie Davidson, lärare Rudanskolan Haninge
Ylva Degerlund, lärare Praktiska Gymnasiet Luleå
Tobias Ejdeholm, rektor Praktiska Gymnasiet Karlstad
Frida Ejervall, lärare NTI Gymnasiet Johanneberg i Göteborg
Ebba Elvander, lärare Söderby skola i Rönninge, Salem
Yrsa Engelbert, lärare Montessori Mondial Mälarhöjden
Anna Eriksson, lärare Internationella Engelska Skolan Upplands Väsby
Julie Froidevaux, gymnasielärare Hudikgymnasiet
Maria Gahlin, lärare Montessori Mondial Mälarhöjden
Åsa Granberg, specialpedagog NTI gymnasiet Karlstad
Anders Gustavsson, lärare Internationella Engelska Skolan Hässleholm
Ingela Gillner, rektor Kunskapsgymnasiet Liljeholmen
Timmy Gröndahl, lärare Praktiska Gymnasiet Karlstad
Sofia Gustafsson, lärare Praktiska Gymnasiet Karlstad
Marcus Haneskär, lärare Kunskapsskolan Ystad
Jenny Hultkrantz, gymnasielärare NTI Gymnasiet Helsingborg
Jonas Hård, rektor Internationella Engelska Skolan Upplands Väsby
Anders Isaksson, lärare Praktiska Gymnasiet Luleå
Anneli Jax, specialpedagog Montessori Mondial Mälarhöjden
Cheng Jiang, lärare Internationella Engelska Skolan Värmdö
Gustav Johansson, lärare Praktiska Gymnasiet Luleå
Kristoffer Johansson, lärare Internationella Engelska Skolan Järfälla
Lars Jonsson, rektor Kunskapsskolan Västerås
Martin Jörgensen, lärare Noblaskolan Mariastaden i Helsingborg
Andreas Karlsson, förstelärare / SYV NTI Gymnasiet Karlstad
Ellen Karlsson, lärare Praktiska Gymnasiet Luleå
Janne Karlsson, gymnasielärare Hudikgymnasiet
Truls Katzler, rektor Internationella Engelska Skolan Hässleholm
Carina Kjellgren, lärare Praktiska Gymnasiet Luleå
Ann-Sophie Lakkala, lärare Praktiska gymnasiet Luleå
Rickard Lantz, lärare Praktiska gymnasiet Luleå
Cecilia Landmark, lärare Praktiska gymnasiet Luleå
Jeanette Larsson, lärare Montessori Mondial Mälarhöjden
Joakim Lindberg, lärare Praktiska Gymnasiet Luleå
Peter Lindström, lärare Praktiska Gymnasiet Luleå
Mathias Ljunggren, lärare Kunskapsskolan Ystad
Jennifer Malmros, lärare Kunskapsskolan Ystad
Perie Marouf, lärare i fritidshem Montessori Mondial Mälarhöjden
Emma Marshall, lärare Internationella Engelska Skolan Upplands Väsby
Douglas McPherson, rektor Internationella Engelska Skolan Kungsbacka
Elin Moberg Venter, specialpedagog Praktiska Gymnasiet Luleå
Alexandra Nielsen, barnskötare Montessori Mondial Mälarhöjden
Johan Nilsson, lärare Praktiska Gymnasiet Luleå
Anna Nordendahl, biträdande rektor Praktiska Gymnasiet Karlstad
Lisa Norming, rektor Kunskapsskolans resursskola
Morgan Nyman, lärare Praktiska Gymnasiet Luleå
Anneli Parkell, lärare Drottning Blankas Gymnasieskola Jönköping
Camilla Persson, lärare Kunskapsskolan Ystad
Kajsa Rehnman, rektor Kunskapsgymnasiet Globen
Diana von Rosen, rektor Montessori Mondial Mälarhöjden
Frieda Rosengren, lärare Drottning Blankas Gymnasieskola Jönköping
Jesper Seger, lärare Kunskapsskolan Tyresö
Maria Segerstedt, rektor Internationella Engelska Skolan Värmdö
Fredrik Svedjeholm, lärare Praktiska Gymnasiet Luleå
Cathrine Svensson, rektor Noblaskolan Mariastaden i Helsingborg
Maria Szabo, rektor Kunskapsgymnasiet Uppsala
Linda Teske, rektor Kunskapsskolan Norrköping
Sara Viljosson, rektor Internationella Engelska Skolan Järfälla
Anna Waltin, lärare Söderby skola i Rönninge, Salem
Clara Werle, lärare Internationella Engelska Skolan Hässleholm
Mike Westhead, biträdande rektor Internationella Engelska Skolan Upplands Väsby
Sophia Zelada, fritidsledare, Montessori Mondial Mälarhöjden
Niklas Åkerblom, rektor Kunskapsskolan Täby
Anders Österberg, lärare Praktiska Gymnasiet Luleå
Levent Özkan, lärare Internationella Engelskan Skolan Järfälla
Förra veckan meddelade Lärarnas Riksförbund genom Ann-Marie Pålsson att de ska utreda hur skolor som drivs som aktiebolag kan fasas ut. För oss som arbetar som lärare och rektorer i fristående skolor är det häpnadsväckande att ett fackförbund arbetar för att deras medlemmarnas arbetsplatser ska stängas. Genom att stämpla våra skolor som illegitima underkänner de även det arbete som vi inom professionen utför.
Det torde inte vara någon nyhet för Lärarnas Riksförbund att det är stor efterfrågan på både lärare och rektorer i Sverige. Troligen skulle det inte vara särskilt svårt för oss att byta jobb, men vi har själva valt att arbeta på våra skolor. Vi är stolta över det arbete vi utför och hur vi lyckas med våra elever.
REPLIK – LÄS MER: ”LÄRARNAS RIKSFÖRBUND ÄR INTE UTE EFTER ATT STÄNGA SKOLOR”
Det är många faktorer som påverkar ens val av arbetsplats men om man skulle göra en undersökning så hamnar nog inte driftsform särskilt högt upp. Vi vill alla ha bra förutsättningar att utföra vårt uppdrag, för att kunna ge våra elever en så god utbildning som möjligt. Arbetsgivare som erbjuder detta finns hos alla huvudmän – kommuner, stiftelser och aktiebolag. Att vi som jobbar i skolan har en bra arbetsmiljö, möjligheter att utvecklas och en rimlig arbetsbörda är viktigare frågor än vem som äger skolan.
72 procent av alla grundskoleelever som har valt en friskola går i en skola som drivs i aktiebolagsform. För gymnasiet är motsvarande siffra 87 procent. Det är alltså ett betydande antal elever, lärare, rektorer och andra medarbetare som skulle förlora sin skola om Lärarnas Riksförbund fick sin vilja igenom. Vår fråga till ordförande Åsa Fahlén är: Hur ska medlemmar som arbetar på dessa skolor över huvud taget kunna känna sig representerade av er?